مقالات

بهترین رنگ‌های آکریلیک برای مصارف هنری و پتینه کاری

بهترین رنگ‌های آکریلیک برای مصارف هنری و پتینه کاری

بهترین رنگ‌های آکریلیک برای مصارف هنری و پتینه کاری رنگ از پرکاربردترین لوازم برای ساخت و تولید لوازم هنری و پتینه در بازار امروز به حساب می‌آید. این که ما برای رنگ آمیزی هر نوع محصولی از چه جنس رنگی استفاده کنیم و تا حدودی با اجرای آن آشنا باشیم از مهم ترین نکات قبل از خرید رنگ است. در این مقاله با انواع رنگ‌های آکریلیک هنری آشنا خواهیم شد.

رنگ‌های آکریلیک برای اکثر سطوح

رنگ آکریلیک:

در رنگ آمیزی هر محصولی انتخاب نوع رنگ مورد نظر مهم ترین بخش آن به شمار میرود. رنگ‌های آکریلیک برای اکثر سطوح مناسب‌اند ‌این سطوح عبارتند از:

1. چوب
2. سیمان
3. بتن
4. گچ
5.پلی استر

رنگ‌های آکریلیک هنری پالت کالر بر پایه آب و بدون بو هستند به همین دلیل هم برای استفاده در منزل و یا کارگاه های کوچک کاملا مناسب و به شدت پرطرفدار هستند.

تفاوتی که رنگ‌های آکریلیک هنری با رنگ‌های ساختمانی دارند در نوع پوشش، اجرا، درخشندگی و دوام آن است.

رنگ‌های هنری پالت کالر شامل مدل‌های مختلف رنگ آکریلیک هستند و این برند با یکی از پرتنوع ترین کاتالوگ‌های رنگی در بازار رنگ فعالیت می‌کند. شما در ادامه این مقاله با رنگ آکریلیک ساده به جهت استفاده در اجرای کارهای هنری و پتینه کاری آشنا خواهید شد.

رنگ آکریلیک ساده:

در میان مدل‌های مختلف رنگ هنری، پرمصرف‌ترین، پرکاربردترین و اصلی‌ترین رنگ، رنگ‌های ساده آکریلیک هستند. پالت کالر با توجه به مد روز، تولیدات کارگاهی محصولات مختلف و رنگ‌های اصلی کارهای پتینه، کاتالوگ رنگی‌ با تنوعی بالا در بازار ارائه کرده که می‌توان از آن برای انتخاب رنگ‌های هنری استفاده کرد. رنگ‌های ساده آکریلیک به صورت نیم براق هستند یعنی بعد از استفاده درخشندگی بالایی ندارند و در نگاه اولیه به شکل مات به نظر می‌رسند. اما این رنگ به عنوان رنگ ساده شناخته می‌شود و در حقیقت با رنگ مات متفاوت است.

برای انتخاب رنگ‌های ساده آکریلیک پالت کالر با براقیت مدیوم یا همان نیم براق می‌توانید از دو سایز متفاوت آن استفاده کنید که همین موضوع باعث می‌شود دو کاتالوگ رنگ جدا با دو سایز مختلف را پیش رو داشته باشید. همین امر باعث می‌شود دست شما در انتخاب رنگ باز شود و با تنوع خوبی برای اینکار مواجه باشید.
اما رنگ‌های مات پالت کالر فقط شامل یک سایز 110 میل می‌باشد که باز هم تنوع رنگی آن با رنگ‌های نیم براق پالت متفاوت است.

کاتالوگ رنگ آکریلیک

رنگ آکریلیک ساده در سایز 110 میل:

رنگ آکریلیک ساده در سایز 110 میل رنگی بر پایه‌ آب بوده، که تنوعی بیش از 120 طیف (در دو دسته بندی مختلف) دارد. این رنگ در ظرفی در حدود 110 میلی لیتر تولید شده و برای رنگ آمیزی سطوح و محصولات کوچک مناسب است. این رنگ با توجه به قیمت و سایز مناسب در مواردی که می‌خواهید رنگ را به صورت سنتی و دستی ترکیب کنید کاربردی ‌است. برای اجرا به شکل ساده می‌توانید رنگ را در داخل یک ظرف رنگ یا سینی رنگ و یا حتی در پالت رنگ بریزید و با اضافه کردن مقدار کمی آب آن را رقیق‌تر کنید. بعد از ترکیب با آب رنگ شما برای اجرا روی سطح مورد نظرتان آماده است. می‌توانید رنگ را با استفاده از قلم؛ غلتک؛ ابر و هر وسیله‌‌ای که برای رنگ آمیزی مناسب باشد رنگ را روی سطح خود بپوشانید.

در نظر داشته باشید میزان ترکیب رنگ شما با آب بستگی به نوع اجرا و سطح مورد نظر دارد و می‌تواند میزان آن از 5 درصد تا 20 درصد متفاوت باشد.
رنگ‌های آکریلیک ساده برای همه سطوحی که در ابتدای مقاله نام برده شد مناسب هستند اما در مورد محصولات چوبی و یا سطوحی که چوب در آن بکار رفته می‌توانید از رنگ‌های تخصصی تر که مخصوص چوب تولید شده‌ استفاده کنید. این رنگ‌های چوب در مقاله‌ای جداگانه با نام “خرید رنگ چوب با تنوع رنگی بالا و نکات اجرای آن” معرفی شده‌ است.

با خواندن مقاله بالا می‌توانید درک کنید که سطح چوب شما بعد از استفاده از هر کدام از رنگ‌های پالت کالر چه شکل و شمایلی پیدا می‌کند.

رنگ‌های ساده پالت کالر را بدون آستر هم می‌توان استفاده کرد اما بر حسب نوع سطح؛ الزام استفاده از آسترپرایمر و یا رنگ آستری هم تغییر می‌کند.

معمولا برای سطوحی که زیرکار آن رنگ دارد، نیاز واجبی به اجرای آستر نیست اما برای اطمینان خاطر می‌توانید از رنگ آستری پالت کالر که به رنگ سفید تولید شده است استفاده کنید.

این رنگ در محصولات پالت کالر با نام “رنگ آستر سفید زیرکار مات پالت” نام گذاری شده و غلظت آن از رنگ‌های هنری ساده بیشتر است. همانند دیگر رنگ‌ها با آب ترکیب می‌شود و با اجرای تقریبا یک لایه بر روی سطح مورد نظر، آن سطح را آماده رنگ پذیری رنگ نهایی می‌کند.

رنگ‌های ساده 110 میل پالت کالر

رنگ‌های ساده 110 میل را در 2 دسته‌بندی مختلف و تعریف شده در برند پالت کالر می‌توانید خریداری کنید.

  • رنگ آکریلیک (به طور مثال: 135) ساده.
  • رنگ (به طور مثال T135) آکریلیک.

این 2 دسته‌بندی هر کدام طیف رنگ خود را دارند و از نظر کیفیتی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. به طور مشخص این 2 دسته از محصولات پالت کالر در مجموع شامل 159 طیف رنگ متفاوت می‌باشند.

نکته‌ای که در اجرای تمام محصولات آکریلیک باید در نظر داشته باشید بحث پاک کردن رنگ می‌باشد. عموما بر اساس یک باور غلط همه بر این باورند که رنگ آکریلیک به دلیل پایه آب بودن، با آب هم پاک می‌شود پس جای نگرانی نیست. این باور غلط است. رنگ آکریلیک بر پایه آب بوده اما هیچ حلالی برای آن وجود ندارد و بعد از خشک شدن آن روی هر سطحی‌ (سطح اجرا، ابزار کار یا لباس و یا لوازم منزل) به هیچ عنوان پاک نمی‌شود و از بین نمی‌رود پس در زمان اجرا باید به این موضوع دقت کرد و در صورت رنگی شدن لوازم منزل و یا لباس آن را قبل از خشک شدن به طور کامل بشویید. در استفاده از ابزارهای رنگ هم این موضوع صدق می‌کند.

ما برای اینکه ابزار رنگ خود را طوری استفاده کنیم که برای دفعات بعد هم کارایی داشته باشد باید به موضوع شستشوی ابزار و وسایل رنگ آمیزی دقت کنیم تا رنگ بر روی آنها خشک نشود.

رنگ آکریلیک ساده در سایز کاسه ای (ربعی):

رنگ‌های پالت کالر دسته‌بندی دیگری دارند با نام رنگ آکریلیک کاسه‌ای، این رنگ‌ها همانند رنگ 110 میل پالت کالر پایه آب، بدون بو و به صورت نیم براق هستند. این رنگ‌ها برای اجرا در تمام سطوحی که در ابتدا نام برده شد مناسب هستند و از نظر قیمتی تا حدودی برای مشتریان مقرون به صرفه تر از سایز 110 میل می‌باشند. برای استفاده در جایی که به رنگ‌های ساده (نیم براق یا مات) نیاز است می‌توان از این دسته رنگ‌ها استفاده کرد تا یک فضای رنگی سافت و یکدست را ایجاد کرد.

اما برای رنگ کردن سطوحی که می‌خواهیم درخشنده به نظر برسند و سطح آن دارای یک تمایز حداکثری با رنگ های مجاور خود باشد. رنگ‌های صدفی پالت کالر و رنگ‌های فلورسنت مناسب‌ترین گزینه هستند. این رنگ‌ها و مشخصاتشان را در مقاله‌ای دیگر به طور جداگانه و مشخص با عنوان “رنگ‌های صدفی – فلورسنت – پاستلی پالت کالر” توضیح داده‌ایم.

رنگ‌های فلورسنت پالت کالر

در خصوص اجرای رنگ‌های ساده پالت کالر (110 میل و کاسه ای) باید گفت مراحل زیر برای اجرای درست و اصولی رنگ آمیزی بر اکثر سطوح می‌باشند:

ابتدا سطح مورد نظر را از وجود هرگونه گرد و غبار تمیز کنید.

با توجه به سطح مورد نظر آستر مناسب را انتخاب کرده و به صورت یک لایه پوششی بر روی کل سطح خود اجرا کنید.

بعد از گذشت زمانی بین 30 دقیقه تا 1 ساعت سطح شما برای رنگ آمیزی مناسب است و می‌توانید اولین لایه رنگ خود را اجرا کنید.

توجه داشته باشید که رنگ لایه اول شما به رقیق شدن کمتری نسبت به لایه آخر رنگ آمیزی نیاز دارد.

بین اجرای هر لایه رنگ 1 ساعت فاصله بگذارید.

رنگ لایه آخر را رقیق‌تر از لایه‌های قبل اجرا کنید تا سطح نهایی شما یکدست‌تر از قبل شود.

بسته به نوع استفاده از محصول رنگ آمیزی شده یک لایه کلر یا جلای محافظ برای آن انتخاب کرده و پس از خشک کشدن کامل رنگ آن را بر روی سطح مورد نظر اجرا کنید.

رنگ آکریلیک مات در سایز 110 میل:

رنگ‌های مات آکریلیک به مراتب سبکی هنری تر را در ظاهر پدید می‌آورند و برای اجرای آن لازم به زیرسازی خاصی نیست؛ اما یک رنگ مات عموما می‌تواند به عنوان رنگ زمینه استفاده شود. رنگ مات برای اجرای طرح‌های کهنه کاری جذاب‌تر است؛ در پوشش بهتر از رنگ نیم براق عمل می‌کند و برای استفاده در محیطی که از آن‌ها عکسبرداری و فیلمبرداری می‌شود مناسب‌تر است به این دلیل که رنگ مات بخش اعظم نور را به خود جذب می‌کند و کمترین بازتاب را دارد.

نکته‌ای درباره لایه محافظ رنگ:

اهمیت استفاده از کلر و لایه نهایی بسته به نوع استفاده از آن محصول متفاوت است.

هدف از اجرای یک لایه پوششی بر روی یک سطح ایجاد سطحی محافظت کننده است که رنگ را در برابر عوامل بیرونی مثل آب، گرد وغبار و ضربه مقاوم می‌کند. پس محصولی که با رنگ آکریلیک رنگ آمیزی شده و نیاز به شستشوی بیشتری دارد استفاده از کلر بر روی آن ضروری‌تر از موارد دیگر است.

برند پالت کالر

کلر، هم به صورت اسپری و هم به صورت مایع تولید می‌شود اما در برند پالت کالر فقط در قالب کلر یا جلای مایع موجود بوده که با سه نوع براقیت موجود است که این سه نوع عبارتند از:

  • براق
  • نیم براق
  • مات

برای آشنایی بهتر با انواع کلرهای پالت کالر و انواع مدیوم‌ها مقاله “مدیوم‌های رنگ‌ آکریلیک برند پالت کالر” را مطالعه کنید.

اجرای رنگ آکریلیک با کمی دقت و حوصله به قدری آسان و لذت بخش است که در کاردستی‌های کودکان هم می‌توانید رد پای حضور این رنگ را مشاهده کنید.
با برند پالت کالر به دلیل وجود طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و کیفیت پوشش دهی خوب، این امکان برای مشتری فراهم می‌آید که هر گونه ایده‌ای را برای رنگ آمیزی محصولات خود پیاده سازی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *