مقالات

نکاتی برای مبتدیان نقاشی با رنگ آکریلیک

نکاتی برای مبتدیان نقاشی با رنگ آکریلیک

رنگ آکریلیک که این روزها در دنیای هنر و نقاشی بسیار نام آن را می‌شنویم در ابتدا به دلیل درخشندگی و دوامی که برخوردار بود در صنعت اتومبیل سازی مورد استفاده قرار می‌گرفت. رفته رفته با شناخت بیشتر ویژگی‌های این رنگ، در نقاشی و سایر کارهای هنری نیز از رنگ آکریلیک استفاده گردید به طوری که در حال حاضر آکریلیک جزو رنگ هنری نیز به حساب می‌آید.

رزین‌های آکریلیک به دسته حلال نفتی و حلال در آب تقسیم می‌شوند که کار با دسته‌ی حلال در آب رنگ آکریلیک، بسیار ساده و راحت می‌باشد. همچنین این رنگ‌ها فاقد مواد سمی و مضر بوده به همین دلیل برای کار در محیط‌های بسته مناسب می‌باشد.

ابزار مورد نیاز برای نقاشی با رنگ آکریلیک

استفاده از رنگ اکریلیک برای خلق آثار هنری، بسیار ساده و لذت بخش است چرا که ترکیبات این رنگ (به خصوص نوع حلال در آب آنها) به گونه‌ایست که به سرعت خشک شده و و سطحی آسیب ناپذیر و ضد آب تشکیل می‌دهند. از همین روست، هنر نقاشی با رنگ آکریلیک طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

اگر یک نقاش مبتدی هستید، با مطالعه این مقاله می‌توانید تکنیک‌ها، ترفندها و نکات مهم در زمینه نقاشی با رنگ اکریلیک را فرا گرفته و روند یادگیری خود را تسریع نمایید.

ابزار مورد نیاز برای نقاشی با رنگ آکریلیک

کار کردن با هر نوع رنگی ابزار هنری مناسب خود را می‌خواهد. اساسی‌ترین ابزار برای رنگ آمیزی و نقاشی با رنگ آکریلیک قلم مو است و سپس بوم، سه پایه، رنگ مناسب، پالت، کارد پالت، دستمال یا پارچه، شیشه آب. در ادامه ویژگی‌های هر یک از این ابزارها را برای نقاشی با رنگ آکریلیک شرح خواهیم داد.

انواع قلم مو

در نقاشی با رنگ آکریلیک از ۸ مدل قلم مو استفاده می‌شود.

قلم مو نوک تیز

کاربرد این قلم مو، برای طراحی جزئیات دقیق، خطوط و لبه‌های ظریف و همچنین در کشیدن نقاط حساس و با ظرافت است.

قلم مو نوک گرد

قلم موی نوک گرد اصولا برای طراحی جزئیات، طراحی خطوط نازک و ضخیم، پرکردن مناطق کوچک و به طور کلی طراحی کنترل شده کاربرد دارد.

قلم مو گرد با سر تیز نقطه‌ای

این مدل قلم مو برای طراحی جزئیات بسیار کاربردی است. استفاده از این قلم مو، نیاز به استفاده از میزان رنگ بیشتری دارد.

قلم مو تخت (فلت)

از قلم موی تخت برای رنگ آمیزی فضاهای بزرگ، ترسیم خطوط و لبه‌های صاف استفاده می‌گردد.

قلم مو تخت با سر کج

اگر قصد دارید گوشه‌ها را رنگ آمیزی نمایید، این قلمو پاسخگوی نیاز شماست. با استفاده از سر تیز این قلم مو به نقاط کوچک ضربه بزنید تا بتوانید این مناطق را با ظرافت رنگ آمیزی کنید.

رنگ اکریلیک

قلم مو تخت با لبه منحنی

قلم موی تخت با لبه منحنی، برای ایجاد لبه‌هایی با ضخامت کنترل شده و رنگ‌های سنگین کاربرد دارد.

قلم مو تخت با سر بیضی

برای ایجاد لبه‌های منحنی و پیچیده مانند گلبرگ گل‌ها، از این مدل قلم مو استفاده می‌شود. در واقع این قلم مو، ترکیبی از دو قلم موی نوک گرد و نوک تخت است.

قلم مو افشان

این قلم مو، برای صاف کردن، ترکیب کردن و پر کردن فضا کاربرد دارد. همچنین برای طراحی ابر، درخت، برگ و موارد مشابه می‌توان از قلم موی افشان استفاده نمود.

رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک در آب حل می‌شود و از آنجایی که در رشته پلاستیک پلیمری قرار دارد، بعد از خشک شدن، بصورت ضد آب درآمده و دوام خود را حفظ می‌کند. به این صورت شما قادر هستید لایه‌های رویی را بدون تاثیر بر لایه‌های تحتانی، رنگ آمیزی نمایید.

رنگ اکریلیک در انواع مختلفی از قبیل تیوپی، قوطی، بطری پلاستیکی و بطری جوهری در بازار موجود می‌باشد.

بوم نقاشی یا سطح اجرای کار

بوم پارچه‌ای، بهترین سطح برای نقاشی با رنگ آکریلیک است. بوم‌های پارچه‌ای در ابعاد مختلفی عرضه می‌شوند.

البته شما می‌توانید برای نقاشی، از کاغذهای ضخیم نیز استفاده نمایید. برای نقاشی این سبک می‌توان از انواع کاغذهای طراحی و مقواها استفاده نمود، اما بهتر است از مقواهای گرم بالای فابریانو و اشتنباخ برای این سبک استفاده نمود. هرچه گرم این مقوا بالاتر باشد بهتر است.

سه پایه

وقتی قصد دارید روی یک بوم نقاشی بکشید، به یک سه پایه نگهدارنده بوم نیاز دارید تا هم با بالاترین تعادل بوم را حفظ کند و مانع از لغزش و سقوط آن شود و هم نقاشی کشیدن را برای شما راحت و خوشایند کند.

پالت

پالت در واقع سطحی است که رنگ‌ها را روی آن ترکیب می‌کنیم. پالت‌ها در دو نوع کاغذی و اکریلیک عرضه می‌شوند.

کارد پالت

کارد یا چاقوی پالت، در اصل برای ترکیب کردن رنگ‌ها کاربرد دارد اما جالب است بدانید، برخی از نقاشان از این ابزار برای رسم طرح‌های شکسته و صلیب وار نیز استفاده می‌کنند.

نکاتی برای کار و نقاشی با رنگ آکریلیک

دستمال یا حوله پارچه‌ای

در طول نقاشی قطعا به دستمال یا حوله نیاز پیدا خواهید کرد. ممکن است در رنگ آمیزی اشتباه کنید و مجبور به پاک کردن قسمتی از آن شوید. همچنین برای خشک کردن قلم موها حتما به حوله کاغذی یا دستمال احتیاج دارید. توصیه می‌شود در زمان نقاشی، تعدادی دستمال در کنار خود داشته باشید.

شیشه آب

اکریلیک رنگی است که بسیار سریع خشک می‌شود، بنابراین شما نیاز دائمی به یک لیوان آب دارید که قلموی خود را مرطوب نگه دارید. اطمینان حاصل کنید شیشه یا فنجانی که انتخاب می‌کنید به اندازه کافی محکم است تا زمانی که می‌خواهید قلمو را با آن تمیز کنید با مشکل مواجه نشوید.

*دقت داشته باشید، ابزار تخصصی بسیار زیادی برای نقاشی با رنگ آکریلیک وجود دارد اما اگر شما تازه کار هستید، بهتر است فعلا به سراغ آنها نروید.

نکاتی برای کار و نقاشی با رنگ آکریلیک باید بدانید.

تمرین مستمر داشته باشید.

امروزه با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت می‌توانید دنیایی از تصاویر کاربردی و مفید بیابید. سعی کنید از این تصاویر به عنوان مرجع استفاده نمایید و نقاشی بکشید. انجام تمرین زیاد، مهارت‌های نقاشی شما را تقویت می‌کند.

از قلم موی مصنوعی استفاده کنید.

رنگ آکریلیک، رنگی با غلظت متوسط است و بر روی قلم مو و برس‌های مصنوعی بهتر از قلم موهای طبیعی و نرم می‌چسبد. همچنین تهیه قلم موهای مصنوعی بسیار راحت و مقرون به صرفه می‌باشد.

با ضربات پهن و بزرگ شروع کنید.

برای آغاز کار نقاشی با رنگ آکریلیک بهتر است با ضربات بزرگ و عریض شروع کنید. سعی کنید از ضربات پهن و بزرگ برای رنگ آمیزی پس زمینه، پر کردن آسمان، آب، اضافه کردن کوه‌ها و مواردی از این دست استفاده کنید.

به صورت متراکم رنگ آمیزی کنید.

در استفاده از رنگ، خساست نکنید. به کاربردن مقدار زیاد یا غلیظ رنگ هیچ اشکالی ندارد. ممکن است فکر کنید استفاده از مقدار کمتر رنگ و یا رنگ آمیزی نازک، باعث ظریف تر شدن اثر و صرفه جویی در هزینه شما می‌شود. اما این عملکرد سبب می‌شود اثر شما ضعیف بنظر برسد. همچنین شما ناچار خواهید شد تا لایه‌های بیشتری رنگ آمیزی کنید و همین امر، نقاشی شما را گل آلود و کثیف می‌سازد.

با چاقوی پالت کار کنید.

برای ایجاد بافت در نقاشی خود، از چاقوی پالت کمک بگیرید. تکمیل جزئیات و اعمال تغییرات در نقاشی با استفاده از چاقوی پالت، بسیار راحت و سرگرم کننده است. چاقوهای پالت می‌توانند با خراش دادن رنگ و یا اضافه کردن لایه‌های ضخیم، بافت‌های متنوع و جذابی به اثر شما ببخشند.

برای ایجاد کنتراست از سایه‌های گرم و سرد استفاده نمایید.

جزئیات را به قلم موی ظریف بسپارید.

برای طراحی جزئیات کوچک و ظریف از قلم موهای نازک و بلند استفاده نمایید. قلم موهای نازک به شما این امکان را می‌دهند که لبه ایجاد کنید و نقاشی خود را هرچه واقعی‌تر ترسیم کنید.

سرعت عمل خود را بالا ببرید.

رنگ‌های اکریلیک به سرعت خشک می‌شوند و پس از خشک شدن امکان فعال کردن آنها غیر ممکن خواهد بود. بنابراین بسیار مهم است تا عملیات رنگ آمیزی را سریع انجام دهید. البته اکستندرهایی در بازار موجود است که به وسیله آن می‌توانید زمان خشک شدن رنگ را افزایش دهید.

برای ایجاد کنتراست از سایه‌های گرم و سرد استفاده نمایید.

ایجاد کنتراست بهترین راه برای  افزایش جذابیت نقاشی از نظر بصری و همچنین خلق اثری با ظاهر واقعی می‌باشد. برای ایجاد کنتراست کافیست از رنگ های گرم (قرمز، زرد، نارنجی) در کنار سایه‌های سرد (آبی، بنفش، سبز) استفاده کنید.

نقاشیتان را روشن و زنده کنید.

ترس از استفاده از رنگ‌های روشن را کنار بگذارید. ایجاد هایلایت‌های سفید، سایه روشن و نواحی پر رنگ، نقاشی شما را زنده و پویا خواهد نمود.

از تکنیک غافل نشوید.

رنگ‌های اکریلیک در واقع همه کاره هستند و با هر نوع تکنیکی سازگارند. سعی کنید در نقاشی خود از تکنیک‌های متنوع و خلاقانه بهره بگیرید. حتی می‌توانید با انگشتانتان رنگ آمیزی کنید و روی ترکیب رنگ‌ها کنترل بیشتری داشته باشید.

با رنگ‌ها بازی کنید.

در طول نقاشی سعی کنید رنگ‌های مختلف را آزمایش نمایید، سایه‌های جدید بسازید و از ابزارهای غیر سنتی استفاده نمایید. این روند باعث خلق آثار خلاقانه خواهد شد و همچنین به شما کمک می‌کند سبک منحصر بفرد خودتان را بسازید.

از اشتباهات نترسید.

اگر در روند نقاشی دچار اشتباه شده‌اید اصلا نگران نباشید. وقتی نقاشیتان به پایان رسید، روی قسمت‌های اشتباه رنگ بزنید. رنگ اکریلیک به سرعت خشک می‌شود و به راحتی می‌توان قسمت‌های اشتباه را دوباره رنگ آمیزی نمود.

رنگ رقیق شده برای پوشش لایه‌های زیرین

همه قلم موها در دسترس باشند.

در هنگام نقاشی با رنگ آکریلیک تلاش کنید انواع برس را همزمان در دسترس خود نگهدارید. شما نمی‌دانید چه زمانی، به چه قلم مویی نیاز پیدا خواهید کرد. بنابراین بهتر است انواع قلم مو را در کنار دستتان آماده نگه دارید تا در زمان نیاز به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

مراقب قلم موها باشید.

برس ها و قلم موها، ابزار کار شما هستند. دقت نمایید بعد از هر بار استفاده، آنها را به خوبی تمیز کنید تا به مرور زمان سفت، خشک و خراب نشوند.

از رنگ رقیق شده برای پوشش لایه‌های زیرین استفاده کنید.

یکی از جذابیت‌های رنگ اکریلیک این است که می‌توان آن را با آب رقیق کرد تا شبیه آبرنگ شود. با این کار قادر هستید به سرعت یک لایه رنگ به سطح اضافه نمایید.

برای ترکیب رنگ از پالت استفاده کنید.

پالت در واقع ابزاری برای آزمایش رنگ‌ها است. برای جلوگیری از اشتباهات احتمالی و نیز کثیف شدن بوم، حتما رنگ‌ها را روی پالت با هم ترکیب کنید.

رنگ‌ها را تست کنید.

بعضی از رنگ‌های اکریلیک، پس از خشک شدن کمی تیره می‌شوند و توجه نکردن به این موضوع می‌تواند تمامی زحمات شما را هدر دهد. توصیه می‌شود پیش از شروع نقاشی با رنگ آکریلیک رنگ‌های خود را تست کنید تا متوجه شوید کدام یک از آنها تیره‌تر خواهند شد.

از نقاشی خود دور شوید.

بسیار حائز اهمیت است در طول پروسه نقاشی، در فواصل زمانی مرتب، از نقاشی فاصله بگیرید و از دور آن را بررسی نمایید. فاصله گرفتن از نقاشی سبب می‌شود زاویه دید شما وسیع‌تر شده و نقاشی را بهتر ببینید و در نتیجه اثر زیباتری خلق نمایید.

1 فکر در مورد “ نکاتی برای مبتدیان نقاشی با رنگ آکریلیک

  1. کیارش گفت:

    جالب بود، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *