مقالات

نحوه کار با شابلون استنسیل

نحوه کار با شابلون استنسیل

گاهی نمی‌توانید پارچه‌ای با طرح و نقش دلخواه خود پیدا کنید. در این موقعیت به جای آنکه پارچه‌ای که چندان دوستش ندارید را خریداری کنید، پارچه با طرح دلخواهتان را بسازید. چگونه؟!

در این مطلب قصد داریم نحوه کار با شابلون استنسیل را برای شما شرح دهیم تا بتوانید با خرید شابلون استنسیل طرح یا طرح‌های مورد علاقه‌تان را بر روی پارچه یا لباس خود بیاندازید. این کار بسیار ساده و راحت است و تنها به کمی حوصله، ذوق هنری و ابزار نیازمند است.

خرید شابلون استنسیل

شابلون استنیل، رنگ پارچه یا رنگ آکریلیک، اسپانچ یا غلطک رنگ، تنها لوازمی هستند که برای کار روی پارچه نیاز دارید. اگرچه رنگ‌های مخصوص نقاشی روی پارچه وجود دارند اما شما می‌توانید از انواع رنگ آکریلیک برای نقاشی روی پارچه نیز استفاده کنید تا طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را در دسترس داشته باشید.

به علاوه شابلون‌های استنسیلی که پشت آنها کمی چسب وجود داشته برای ثابت نگه داشتن طرح کاملا مناسب می‌باشند. اگر یک قسمت از پارچه را طرح می‌اندازید زمان کمی از شما خواهد برد اما اگر تصمیم دارید قسمت بیشتری از پارچه را رنگ آمیزی کنید مسلما شابلون اسنسیل چسبدار کار شما را راحت‌تر خواهد کرد. در صورت نبود چسب نیز می‌توانید از شیوه‌های مختلف مانند قرار دادن جسم سنگین بر روی شابلون از تکان خوردن آن جلوگیری کنید.

با سفارشی کردن پارچه به سلیقه خود، می‌توانید کیف، مانتو و لوازم بسیاری را برای هدیه دادن آماده کنید.

به چه چیزهایی برای نقاشی با شابلون نیاز دارید؟

نقاشی با شابلون
  • اسفنج یا برس شابلون
  • کاغذ یا مقوا
  • پارچه مرطوب یا دستمال کاغذی
  • رنگ آکریلیک
  • شابلون
  • پارچه

دستورالعمل و نحوه کار با شابلون استنسیل

۱- برس خود را آماده کنید.

پارچه را بر روی سطحی پهن کنید. بهتر است بر روی میز چوبی یا شیشه‌ای این کار را انجام دهید تا سطح زیرین کار سفت و محکم باشد. سپس قلم مو یا اسفنج مناسب با طرحتان را انتخاب نمایید. اگر طرحتان کوچک است بنابراین به قلم مو کوچکی نیز نیاز دارید.

توجه داشته باشید: اگر قلم مو یا اسفنج بزرگ را انتخاب کنید ممکن است رنگ اضافی به زیر شابلون رفته و طرح شما را خراب کند.

شابلون خود را تست کنید

بهترین شیوه برای انجام این کار استفاده از اسفنج یا غلطک رنگ است تا به خوبی رنگ بر روی کار بنشیند. غلطک رنگ در اندازه‌های مختلفی وجود دارد با انتخاب کوچک‌ترین سایز طرحی تمیز را بر روی پارچه پیاده کنید.

اگر از چند رنگ برای پیاده سازی طرح خود استفاده می‌کنید، از هر قلم مو یا اسفنج به طور جداگانه برای رنگ‌های مختلف استفاده کنید. با این کار رنگ‌ها ترکیب نمی‌شود و طرح شما تمیز خواهد شد.

۲- شابلون خود را تست کنید.

همانطور که گفتیم نحوه کار با شابلون استنسیل بسیار ساده است اما بهتر است پیش از نقاشی روی پارچه، شابلون خود را بر روی مقوا، پارچه دیگر یا کاغذی قرار داده و با کمی رنگ نمای نهایی آن را تست کنید. با این کار سبک صحیح رنگ کردن شابلون را تمرین کرده و بهترین روش را برای رنگ آمیزی تمیز فرا می‌گیرید.

نقاشی روی پارچه را با شابلون آغاز کنید

۳- نقاشی روی پارچه را با شابلون آغاز کنید.

خب نوبت به نقش زدن بر روی پارچه اصلی می‌رسد. دقت کنید شابلون در سر جای خود محکم باشد و تکان نخورد تا به راحتی کار خود را ادامه دهید. رنگ اضافی را از قلم مو یا اسفنج گرفته تا رنگ اضافی زیر شابلون نرود.

اگر از چند رنگ استفاده می‌کنید ابتدا روی شابلون را از رنگ قبلی با پارچه‌ای نم دار پاک کرده سپس رنگ بعدی را اضافه کنید.

اگر می‌خواهید یک رنگ را برای دو بار شارژ کنید اجازه دهید رنگ مرحله اول ابتدا خشک شود سپس رنگ مرحله دوم را اجرا کنید.

پس از پایان کار، شابلون را به آهستگی از روی پارچه برداشته و اجازه دهید نقش درج شده کاملا خشک شود.

نقاشی روی پارچه بخصوص نحوه کار با شابلون استنسیل بسیار ساده و راحت است تنها کافی است کمی دقت و ظرافت در حین کار داشته باشید تا در نهایت طرحی تمیز و زیبا را نقش زنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *