مقالات

آموزش اجرای تکنیک ترانسفر بر روی اشیا

آموزش اجرای تکنیک ترانسفر بر روی اشیا

اگر به کارهای هنری علاقمند باشید حتما تغییر شکل دادن به ظاهر اشیا یکی از سرگرمی‌های شما خواهد بود. حتما می‌دانید که تکنیک‌های هنری بسیاری وجود دارند که با اجرای آنها می‌توانید ظاهر اشیا را تغییر دهید و با هنر و سلیقه خود شکل تازه‌ای به آنها دهید. یکی از آسان‌ترین تکنیک‌ها برای تغییر ظاهر اشیا، اجرای تکنیک ترانسفر است.

ترانسفر چیست؟

در این مقاله می‌خواهیم از ترانسفر و نحوه اجرای آن بر روی سطوح مختلف بیشتر بدانیم. پس با ما همراه باشید.

ترانسفر چیست؟

ترانسفر یک ورقه نایلونی براق است که طرح‌ها و اشکال مختلف بر روی این ورقه‌ها با چاپگرهای مخصوص چاپ می‌شود. در فروشگاه‌های لوازم هنری ترانسفر را می‌توانید در ورقه‌هایی با ابعاد A4 یا A3 و… مشاهده کنید.

این ورقه‌ها حاوی چسب ترانسفر بوده بنابراین به هنگام اجرا بر روی سطح مورد نظر شما به راحتی منتقل می‌شوند. گذشته از طرح‌ها و نقش‌های آماده، شما می‌توانید طرح و تصویر دلخواه خود را بصورت ورق ترانسفر چاپ کرده و به سطوح مختلف انتقال دهید. چاپ ورق ترانسفر در فروشگاه‌ها و مراکز مجهز به چاپ ترانسفر انجام شده و تصاویر شما را به ورق ترانسفر تبدیل می‌کنند.

ترانسفر بر روی چه سطوحی قابل اجراست؟

شما می‌توانید به راحتی نقش و تصویر چاپ شده بر روی ورق ترانسفر را بر روی هر نوع سطحی انتقال داده و این تکنیک را به سادگی اجرا کنید. ورق ترانسفر بر روی سطوح زیر قابل اجرا می‌باشند:

ترانسفر بر روی چه سطوحی قابل اجراست؟
  • شیشه
  • سفال
  • پلی استر
  • چوب
  • سنگ
  • بتن
  • شمع و…

تکنیک‌های اجرا

ما با دو روش می‌توانیم ترانسفر را اجرا و تصاویر دلخواهمان را بر روی سطوح گوناگون بچسبانیم.

۱-ورق ترانسفر را درون آب بیاندازید و پس از چند ثانیه ورق نایلونی را از ورق سفید جدا کنید.

۲-چسب ترانسفر را بر روی سطح زده، سپس ورق ترانسفر را بر روی سطح قرار داده و با دستمال نمدار لایه سفید پشت ورق را از آن جدا کنید.

هر دو روش بسیار آسان بوده و در کمتر از چند ثانیه تصاویر شما را به سطح و ظروف مورد نظرتان انتقال خواهند داد.

مراحل اجرای ترانسفر

۱-بهتر است پیش از اجرای تکنیک ترانسفر سطح مورد نظر خود را آماده کنید. برای اینکار در صورت نیاز می‌توانید از رنگ آکریلیک استفاده کنید تا سطحی یک دست و تمیز داشته باشید.

اگر ترانسفر را بر روی شمع یا سطحی صاف و مناسب چون شیشه اجرا می‌کنید نیازی به رنگ زمینه نخواهید داشت.

۲-پس از خشک شدن کامل رنگ زمینه، ترانسفر را بر روی سطح کار قرار داده تا بتوانید مکان مناسب برای چسباندن آن را مشاهده کنید.

۳- ورق ترانسفر را درون آب ولرم قرار داده و پس از چند ثانیه ورق را از آب خارج کنید.

مراحل اجرای ترانسفر

توجه داشته باشید که آب نه سرد باشد که ورق نایلونی به سختی جدا شود و نه خیلی گرم باشد که سبب جمع شدن و آسیب به ورق نایلونی شود.

۴- پس از خارج کردن ورق ترانسفر لایه سفید را از پشت آن جدا کرده و در محل مورد نظر بچسبانید. با دست یا کاردک می‌توانید حباب‌ها را از زیر کار خارج کرده و تصویر را تمیز و صاف بچسبانید.

اگر روش دوم را برای اجرای ترانسفر استفاده می‌کنید؛ پس از خشک شدن رنگ زمینه، چسب ترانسفر را بر روی کار و محل انتخاب شده بزنید. سپس ورق ترانسفر را بر روی کار قرار داده و دستمالی نم دار با آب ولرم به پشت تصویر بکشید تا لایه سفید از آن جدا شود.

در برخی ترانسفرها نیازی به استفاده از چسب ترانسفر نیست با جدا کردن لایه رویی می‌توانید تصویر را بر روی سطح چسبانده و اسفنج خیس بر پس کار بکشید پس از اتمام از چاپ تصویر بر روی سطح، ورقه سفید را به آرامی از روی تصویر بکشید.

۵- پس از اجرای ترانسفر اجازه دهید کار به خوبی خشک شود.

بله به این ترتیب با گذراندن ۵ مرحله می‌توانید تکنیک ترانسفر را بر روی سطوح مختلف اجرا کنید و اشیای منحصر به فرد خود را طراحی کنید. در ادامه برای شما فیلم آموزشی و ایده‌های برای اجرای تکنیک ترانسفر قرار دادیم تا با مشاهده آنها بصورت تصویری با نحوه اجرای ترانسفر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *